Dette blogger jeg om..

2009 (51) 2010 (88) 2011 (46) 2012 (2) 2013 (1) Alt mulig annet... (38) Award (3) Barn (22) Bikini (2) Eget design (6) Farging (1) Frodo (2) Garn (9) Give-away (7) Gullkorn (1) Hage (3) Hekling (8) Hodeplagg (23) Hullmønster (14) Interiør (18) Jul (9) Julegavealong 2011 (8) Kalender (5) Kjole (4) Kos (5) Ny start (1) Nålefilting (2) Oppskrift (21) Ord (8) Overkropp (17) På føttene (25) På hendene (11) Rundt halsen (31) Sitteunderlag (3) Strikking (103) Toving (10) Utfordring (4) Wow.. (1)

onsdag 16. februar 2011

Come closer.. :-)

Jeg har fått et favoritttykksokkegarn, STERK fra Du store Alpakka.
Problemet er at det ikke finnes så mange sokkeoppskrifter for dette garnet, oppskrifter som jeg liker, altså :-)
Jeg liker ikke lace-mønster (hullmønster) på mine tykksokker, og da er det ennå færre mønstre å velge blandt.
ToneM er av samme oppfatning som meg, og har designet sine egne mønstre. Spesielt likte jeg Skeive sokker!
Jeg kastet med over pinnene, og satte igang. Da en sokk var ferdig, måtte den jo prøves! Det var noe som ikke ble rett...
Mønster og garn ... passet liksom ikke til hverandre..

Jeg hadde selvfølgelig lagt opp og strikket skaftet alt til sokk #2, så jeg la alt i kurven... Her måtte det tenkes! (og i mellomtiden strikket jeg Alberta-vesten til Drømmemannen)

Jeg hadde lyst på en sokk med diskret mønster, gjerne fletter, men så var det det med sokkemønster til tykt garn, da..
Da var det bare å designe sin egen sokk da! Med utgangspunkt i 3x3 ribb (Skeive Sokker), laget leg små fletter med litt varierende avstand.
Litt nærmere...
..Come closer!

Som du (kanskje) ser, er de speilvendte! Små fletter som snor seg opp(ned-)over...
Gode og varme, perfekte for mine kalde føtter :-)

Dersom noen skulle være interessert, kan jeg dele mønsteret :-) 
Det er snart ferdig skrevet..

FAKTABOKS
Mønster: Come closer (eget design)
Pinne#: 3mm
Garn: STERK
Vekt: 80 gram
Forbruk: 200 meter


ønsker alle en varm aften :-)

12 kommentarer:

Anita Tørmoen sa...

Flotte sokker - og det må da være gøy å lage egne sokkemønstre:)

Tovepia sa...

Flotte sokker, og så artig at det er egen komposisjon! Bitta i Meisebo vet jeg også strikker sokker av dette garnet, og hun lager også oppskrifter, men du kjenner sikkert til henne;)
Ha en super dag videre, klem fra meg;)

Lindas hobbyhjørne sa...

De ble jo riktig fine med det flette mønster.
Ha en fin dag, klem.

Synnøve sa...

Imponerende egenkomposisjon!! :)

Ruth sa...

Nå ble jeg skikkelig imponert. Jeg elsker Sterk-sokker jeg også og jeg kunne veldig godt tenke meg å strikke et par med et så nydelig mønster. Lekkert. Det er ikke lett å finne noe som passer til et såpass tykt garn, men dette ser jo perfekt ut.

Ha en super dag i morgen. Her har det sluttet å sne og vi er lovt pent vær i morgen. :)

Stubbetufsa sa...

Flott!
Det er så artig å eksperimentere litt!
Oftest har man dårlig selvtillit på noe, og da er det skikkelig artig å prøve å utfordre den og prøve. Jeg har problemer med fletter, kanskje jeg skulle utfordre meg selv??
Klem!

Nina sa...

Nå er jeg virkelig imponert! Du har all grunn til å være stolt :)
Kjempefine ble de.

mimouna sa...

Fint med fletter, og skikkelig tykke og gode raggsokker er deilig.

Maria sa...

Pene socker! Det går faktiskt att strikke sådana sjalar men jag har inte kommit så långt än men jag hoppas att jag klarar det :).

Vibekes lille ullne sa...

Så fint og vårlig det var blitt på bloggen din! :)

Veldig fint sokkemønster, ikke for mye og ikke for lite. Passet veldig godt til garnet. Moro med selvlagd oppskrift! God helg! :)

LivM sa...

De ble skikkelig flotte! Misunner dere som kan lage egne mønster, og er enig i at Sterk er et flott garn. Har to nøster liggende så det blir vel sokker etter hvert.
På Ravelry ligger det en del sokker strikket med Sterk, ta en titt
http://www.ravelry.com/yarns/library/du-store-alpakka-sterk/projects?status=&category=socks&craft=&color=&photoless=0&search=

lise sa...

Se her ja, naken kvinne har spunnet! Fine sokker, kan du hoste litt i min retning også?