Dette blogger jeg om..

2009 (51) 2010 (88) 2011 (46) 2012 (2) 2013 (1) Alt mulig annet... (38) Award (3) Barn (22) Bikini (2) Eget design (6) Farging (1) Frodo (2) Garn (9) Give-away (7) Gullkorn (1) Hage (3) Hekling (8) Hodeplagg (23) Hullmønster (14) Interiør (18) Jul (9) Julegavealong 2011 (8) Kalender (5) Kjole (4) Kos (5) Ny start (1) Nålefilting (2) Oppskrift (21) Ord (8) Overkropp (17) På føttene (25) På hendene (11) Rundt halsen (31) Sitteunderlag (3) Strikking (103) Toving (10) Utfordring (4) Wow.. (1)

tirsdag 1. februar 2011

1. gang!

Jeg har grudd meg til å prøve forkortede rader. Jeg husker vagt at det var slik vi lærte å strikke hæl på skolen, men så er det stopp på husken.

Det er så mange fine sokker som er strikket fra tå-opp (Ravelry-lenke), og da må man (tror jeg...) strikke hæl med forkortede rader.
Jeg har Googlet, og sett, tittet og lett, man jeg ble ikke så veldig mye klokere (det var FØR jeg fikk se dette innlegget). Da var det bare å kaste seg ut i det. For å være på den sikre siden (lite arbeid og mye gevinst) strikket jeg barnesokker :-)

Baby Cable sokker (har jeg kalt de):
For de som er ukjent med Baby Cable, her er hvordan de strikkes:
strikk 2 masker vridd rett sammen, men ikke ta de av pinnen. Strikk så første maske rett.
Voila! En baby cable!

For disse sokkene har jeg lagt opp 52 masker på pinne 3, men strikket videre på pinne 2,25.
Strikket 3 cm med 2x2 rib i grå, så startet jeg på Baby Cable-mønsteret (BCl) i rosa: 2 omganger 2x2 rib (*2 r, 2 vr* ut omgangen). Neste omgang *BCl, 2 vr* ut omgangen. Så 3 omganger 2x2 rib (*2 r, 2 vr* ut omgangen), osv til ønsket lengde.
Fordel maskene ca. likt, men pass på at maskene på oversiden av foten avsluttes med 2 vrangmasker (da blir overgangen til foten penest, syntes jeg :-)). (Den observante leser kan kanskje se at det glemte jeg på disse sokkene...)
Strikk ønsket hæl. Jeg strikket forkortede rader, men det er jo valgfritt.
Strikk mønster på oversiden og glattstrikke på undersiden.
Tåfelling: Båndfelling. (Jeg liker best båndfelling på mine/våre sokker, så det er det som linkes til her). Du må scrolle litt ned på siden..
De er strikket for å passe smal barnefot str. 30.

FAKTABOKS
Pinne#: 2,25
Garn: Austermann Royal (rosa #9) og Austermann Step Classic (grå#1012)
Vekt: 48 gram
Forbruk: 192 meter

3 kommentarer:

Elins Strikkeri sa...

Så flotte sokker, fint mønster og fine farger:))

Quiltefia sa...

Hei!! jeg lærte meg også å strikke fra tåa og opp hos Pinneguri!! Hun har noen filmsnutter på youtube også!! Veldig nyttig!! De ble fine, sokkene dine!! AnneK:-)

Anita Tørmoen sa...

Sokkene ble kjempefine:)