Dette blogger jeg om..

2009 (51) 2010 (88) 2011 (46) 2012 (2) 2013 (1) Alt mulig annet... (38) Award (3) Barn (22) Bikini (2) Eget design (6) Farging (1) Frodo (2) Garn (9) Give-away (7) Gullkorn (1) Hage (3) Hekling (8) Hodeplagg (23) Hullmønster (14) Interiør (18) Jul (9) Julegavealong 2011 (8) Kalender (5) Kjole (4) Kos (5) Ny start (1) Nålefilting (2) Oppskrift (21) Ord (8) Overkropp (17) På føttene (25) På hendene (11) Rundt halsen (31) Sitteunderlag (3) Strikking (103) Toving (10) Utfordring (4) Wow.. (1)

onsdag 12. januar 2011

Picotkantet lue

Luer kan være litt...utette over ørene, og det er ikke alltid godt når det blåser nordavind fra alle kanter.
Jeg husker at før, i gamle dager (vi snakker 70- og 80-tallet), strikket vi luer med dobbelt kant.
Og de som var ekstra fine, var de med "taggekant", nå heter det vist picot-kant.

Picot-kant lages lett slik: *1 kast, 2 rett sammen*, *-* ut omgangen. Dette blir en fin brettekant, dersom du skal ha "dobbel ørekant" på lua.

Lua:
Jeg la opp ca. 100 masker, strikket 5 cm glattstrikk.
Strikket så picot-kant, og fortsatte i glattstrikk til begge sidene av picot-kanten var like lange.
Da strikket jeg oppleggskanten sammen med resten av luen.




















Stakk bare pinnen gjennom bakre ledd av oppleggsmasken og strikket gjennom denne og den vanlige masken. På bildet til høyre kan man se hvordan det blir på baksiden.
Resten av luen strikkes etter ønske.

Slik ble min versjon.
Likte ideén om å ha en knall farge som en tynn stripe nederst. Syntes det ble stilig!

Siden luen ikke har ribb, er den mindre elastisk enn vanlige luer og man må kanskje justere opp maskeantallet i forhold til vanlige luer med ribb.
100 masker er vanligvis passe til meg (52 cm i hodeomkrets), men her ble det litt i snaueste laget.110 masker kanskje?

Dette blir nok en gave, eller til LilleGull. Den passet perfekt til henne :-)








FAKTABOKS
Pinne#: 3
Garn: Lerke
Vekt: 75 gram
Forbruk: 173 meter

8 kommentarer:

Hilde sa...

Aha, nå gikk det et lys opp for meg. Fant nemlig et vottemønster der man skulle strikke inn oppleggskanten. Det ser jo faktisk enkelt ut, i alle fall når du gjør det. Så takk for tipset.
Flott lue forresten! :o)

Nina sa...

*smiler*
Husker at jeg strikket lue med "picot" kant da jeg gikk på ungdomsskolen.
Enig med deg i at det er godt å ha dobbel kant ved ørene.
Synes luen ble kjempefin, synd den ikke passet til deg :(

Anita Tørmoen sa...

Kjempefin lue. Takk for beskrivelsen.

mimouna sa...

Fin lue! :)

Jeg strikker også doble kanter på den måten, veldig greit å slippe å sy dem opp etterpå. Strikker dem gjerne i ribbestrikk, det går helt fint det også.

Frk.Badegakk sa...

Flott lue! Og takk for bildene av hvordan du strikker inn oppleggskanten for det har ikke jeg skjønt før nåh! =DDD

Cruzidull sa...

Genialt! Ganske enkelt genialt! Takk for at du deler. Tror forresten det var noen sokker med tilsvarende kant i en along jeg var med på. Husker jeg knotet en del, men her så det jo så enkelt ut at alt knotet er glemt.

Victorias Inspirasjon sa...

Hei! Den var utrolig fin! Tror jeg må prøve meg på noe sånt noe en dag. Er gøy å se hvordan ting blir laget som man har sett ulike steder. Tusen takk for at du deler :) Ha en fin dag :)

Anonym sa...

Det var en lur idé å ha en kontrastfarge nederst i picotkanten, det gjorde jo hele luen! Min erfaring er at det er de enkleste luene som blir mest brukt, så jeg ble litt fristet nå...