Dette blogger jeg om..

2009 (51) 2010 (88) 2011 (46) 2012 (2) 2013 (1) Alt mulig annet... (38) Award (3) Barn (22) Bikini (2) Eget design (6) Farging (1) Frodo (2) Garn (9) Give-away (7) Gullkorn (1) Hage (3) Hekling (8) Hodeplagg (23) Hullmønster (14) Interiør (18) Jul (9) Julegavealong 2011 (8) Kalender (5) Kjole (4) Kos (5) Ny start (1) Nålefilting (2) Oppskrift (21) Ord (8) Overkropp (17) På føttene (25) På hendene (11) Rundt halsen (31) Sitteunderlag (3) Strikking (103) Toving (10) Utfordring (4) Wow.. (1)

tirsdag 15. desember 2009

Så gjør vi, så når til festen vi går..

Skoveske ser litt mer fancy ut enn en plastpose, syntes jeg, når jeg skal bort (på fest!).
Siden man driver med håndarbeid, er det mest nærliggende (for en strikker som meg) å strikke en (skoveske)! for så og tove den.


Jeg startet med 60 masker i koksgrå Østerdalsgarn, pinne # 4,5mm, og strikket rillestrikk i 80 cm (puh!). Felte av. Brettet den dobbelt, sydde den sammen med vinrødt garn i sidene med "pleddkantsøm" (aner ikke hva den heter...). La opp 17 m med vinrødt og strikket ca 60 cm. Felte av. Sydde fast håndtaket. Tovet på 40 grader alene i maskin to ganger.
Det gikk med 4 nøster Østerdalsgarn til veska + litt til hank..
Mål før toving: 40 cm høy, 37 cm bred, hank: 60 cm
Mål etter toving: 32 cm høy, 27 cm bred; hank: 43cm

Til slutt nåltovet jeg applikasjonen.

Ser at jeg har litt å hente på sånt design...
På avstand ser det jo ut som en mus  :-)

4 kommentarer:

Jordmor-Hanne sa...

Takk for hilsen! Satser på at gavemottakerne blir fornøyde ja. Flott toveveske! Je har aldri helt fått til den tovinga, men kan hende je bare må være litt tålmodig... :)

Moan sa...

Jeg tover bare i vaskemaskin. 40 grader, gjerne sammen med gamle håndklær...

Hanne sa...

Tovet skoveske. DET var lurt! Her har vi årets julegaveidé, altså. Tusen takk for tips og oppskrift!
Pludrehanneklem

Smått og Stort sa...

Så stilig den ble! Likte den "musen" jeg :)