Dette blogger jeg om..

2009 (51) 2010 (88) 2011 (46) 2012 (2) 2013 (1) Alt mulig annet... (38) Award (3) Barn (22) Bikini (2) Eget design (6) Farging (1) Frodo (2) Garn (9) Give-away (7) Gullkorn (1) Hage (3) Hekling (8) Hodeplagg (23) Hullmønster (14) Interiør (18) Jul (9) Julegavealong 2011 (8) Kalender (5) Kjole (4) Kos (5) Ny start (1) Nålefilting (2) Oppskrift (21) Ord (8) Overkropp (17) På føttene (25) På hendene (11) Rundt halsen (31) Sitteunderlag (3) Strikking (103) Toving (10) Utfordring (4) Wow.. (1)

fredag 7. januar 2011

Mer til meg!

Jeg har alltid hatt fobi mot luer; jeg syntes alle andre kler de, men ikke jeg.
Det kan jo ha noe med lue-moten på 60- og 70-tallet å gjøre...

I fjor strikket jeg noen Line-luer, men de ble for store (brukte superwash-garn. Aldri mer!).
Vel, nå har jeg strikket en til meg selv i Lerke (selvfølgelig...), som jeg er fornøyd med!

Denne kaller jeg Forest Tri-Colore (grønn, koks- og lys grå).

Slik gjorde jeg det:
Jeg la opp 96 masker, strikket 2x2 ribbestrikk til ønsket lengde.
Neste omgang strikket jeg glattstrikk, men økte også 1 maske for hver 2. maske (strikket 2, økte 1) til jeg hadde 144 masker.
Byttet farge. Strikket til ønsket lengde.
Byttet farge. Plasserte maskemarkører etter hver18. maske. Fikk da 8 like deler.
På hver 2. omgang strikket jeg to vridd sammen etter hver maskemarkør til jeg hadde igjen 8-12 masker.
Trakk tråden gjennom resterende masker og festet alle løse tråder.

Vips, ferdig lue! :-)





Toppen av luen fikk da stjerne/spiral felling som ble ganske bra!













FAKTABOKS                 
Pinne#: 3                           
Garn: Lerke fra Sandnes    
Vekt: 82 gram                   
Forbruk: 189 meter                                

10 kommentarer:

Anita Tørmoen sa...

Så fin den ble, og takk for at du deler oppskriften:)

Unknown sa...

Så flott lua ble!

Fidus sa...

Flott lue! Jeg har strikket en space lue til, og den er mye finere, det kommer vel et blogginnlegg etterhvert, tenker jeg.

ANNEPÅLANDET sa...

Denne ble jo kjempefin! Jeg har strikket luer til englebarna i Lerke - i ribbestrikk. De utvider seg en del, særlig den ene, som jeg antakelig har strikket litt for løst. Men da er det jo bare å hive den i vaskemaskinen (ullprogram), så blir den god som ny. Nupper ikke og holder seg veldig godt.

Så hyggelig at du blir med på Julegave-strikken!
Ha en finfin helg!

Synnøve sa...

Ah, nydelig felling!!

strikkedilla sa...

Nydelig lue. Fin passform på den, og helt etter motene

frksnupp sa...

Den så deilig ut!

Anonym sa...

Hei og takk for hyggelig hilsen på bloggen min. Så mye fint du har strikket her. Jeg kommer nok innom deg igjen ved en senere anledning også :-)

Ha en fortsatt fin kveld.

Tussi sa...

Lua di er riktig fin!
Nå har jeg gått til innkjøp av masse superwash-garn fra Spar Kjøp. Meningen er at jeg skal strikke ullbukser til barnebarna, så risikerer ikke mødrene og fedrene at plaggene kommer ut av vaskemaskinen i dukkestørrelse.
Ha en fin, ny uke :)

ramblings of the cold north sa...

Flott blogg! Jeg feller alle luene jeg strikker med sånn vridd stjerne mønster. Lett og stilig =)