Dette blogger jeg om..

2009 (51) 2010 (88) 2011 (46) 2012 (2) 2013 (1) Alt mulig annet... (38) Award (3) Barn (22) Bikini (2) Eget design (6) Farging (1) Frodo (2) Garn (9) Give-away (7) Gullkorn (1) Hage (3) Hekling (8) Hodeplagg (23) Hullmønster (14) Interiør (18) Jul (9) Julegavealong 2011 (8) Kalender (5) Kjole (4) Kos (5) Ny start (1) Nålefilting (2) Oppskrift (21) Ord (8) Overkropp (17) På føttene (25) På hendene (11) Rundt halsen (31) Sitteunderlag (3) Strikking (103) Toving (10) Utfordring (4) Wow.. (1)

onsdag 11. august 2010

Arrrggh!

Etter å ha tilbragt utallig tid ved PC'en for å finne Det-Perfekte-Sokkemønsteret-Til-Pappa, satte jeg i gang med strikkingen, glad og fornøyd! Oppskriften var 'så-som-så', men den var forståelig! Etter ca. 8 cm ser jeg at sokken blir alt for stor. Jeg sjekker strikkefastheten og ser at designeren strikker FAST! 36 m/10 cm! Og jeg hadde 30 m/10 cm.... Jeg strikker også stramt, men langt unna dette! Samme garntykkelse, men jeg hadde 0.25mm tykkere pinner. (Dumme meg trodde ikke det hadde SÅ mye å si...). Da var det bare å rekke opp. Mønsteret oppførte seg ikke helt slik jeg hadde håpet, så det ble brukt endel til på justeringer. Så, da var det bare å legge opp på nytt. Etter å ha strikket 5 ca, så jeg en feil lenger opp... "Pytt, det er bare å strikke samme feilen på den andre sokken, ser ut som endel av mønsteret." Ved etter å ha strikket helflappen, oppdaget jeg nok en feil! "Nåja, den er så liten, så den er det ingen som ser...". Etter å ha strikket nesten hele sokken, hit: vet jeg ikke om jeg ønsker å gi en slik sokk fra meg. Mønsteret er pent (når strikket korrekt, vel og merke!), men egner seg best i litt lysere farge. Koksgrå er for mørkt. Og om ikke det er nok, så ble det litt feil når jeg skulle endre litt på mønsteret... Det ble ikke symetrisk når jeg kom til foten. Så da er det vel bare å rekke opp.....? *sukk* Mønsteret er forresten Earl Grey (Yarn Harlot-oppskrift på Ravlery). Detalj av mønsteret: Ikke symmetri..

2 kommentarer:

Vibekes lille ullne sa...

Huff da så ergerlig! Særlig når det er så tynne pinner og garn, mye arbeid bortkastet. Jeg synes jo ikke det så så galt ut jeg da, er du sikker på at du trenger å rekke opp? Spørs om mottaker legger merke til feilene tenker jeg.

Anita Tørmoen sa...

Jeg synes også at de ser aldeles flotte ut. Kanskje du bør tenke over saken før du rekker opp. Mye fint å se her i bloggen din ellers også:)