Dette blogger jeg om..

2009 (51) 2010 (88) 2011 (46) 2012 (2) 2013 (1) Alt mulig annet... (38) Award (3) Barn (22) Bikini (2) Eget design (6) Farging (1) Frodo (2) Garn (9) Give-away (7) Gullkorn (1) Hage (3) Hekling (8) Hodeplagg (23) Hullmønster (14) Interiør (18) Jul (9) Julegavealong 2011 (8) Kalender (5) Kjole (4) Kos (5) Ny start (1) Nålefilting (2) Oppskrift (21) Ord (8) Overkropp (17) På føttene (25) På hendene (11) Rundt halsen (31) Sitteunderlag (3) Strikking (103) Toving (10) Utfordring (4) Wow.. (1)

tirsdag 16. november 2010

Hjemmelaget jul

I år tok jeg ikke sjansen på å strikke julegaver til familiemedlemmer uten å forhøre meg først.
Viste at pappa ønsket seg flere ullsokker, og at Drømmemannen IKKE ønsket seg ullsokker!

Så jeg sendte ut en forespørsel til mine 4 tantebarn (alder 18-24 år) om at dersom de ønsket seg noe hjemmestrikket i år, måtte de si i fra i god tid.
Respons: alle fire ønsket seg hjemmestrikkede gaver, og gjerne flere ønsker!
Kanskje hjemmestrikket ikke er så "husflid" som mange tror?

Her er iallefall en av gavene:
Sokk! Ja, det er en del av et par :-)

Mønsteret er hentet fra Ravelry, og heter Cloudy Day Socks. Et passe mønster for de som har litt mønsterskrekk (oftest menn). Glattstrikk foran og bak, og ribbestrikk på sidene. Jeg har strikket med forsterket hel slik som AnnePåLandet forklarer i lenken.

Fargen går i turkis-lilla-hvit og (jeg) syntes de passer utmerket til olabukser.

De er strikket i Lana Grossa på pinne 2,25 (Symphonie Wood). Det gikk med 90 g, altså 377 meter garn.

Føttene i vår familie er ganske flate, og derfor passer det best med båndfelling.



Da får vi tro de passer mottager og at de blir slitt!

15 kommentarer:

Anita Tørmoen sa...

Hjemmestrikkede gaver er populært her også, så i år får alle votter:) Sokkene dine var flotte.

Snertne sneller og små nøster sa...

Det er mange her også som ønsker seg hjemmestrikka gaver :-) Det var et år farmor ikke strikka sokker og ga bort, og da ble skuffelsen stor for mange - de hadde venta å få nye sokker :-P

Ha det godt og klem fra Siv

mimouna sa...

Fine sokker! Koselig når man det man strikker blir satt pris på. Og det var i grunnen lurt å forhøre seg på forhånd. Mye kjekkere å lage noe til de som virkelig setter pris på det.

Synnøve sa...

Kjempefine! Jeg tør nesten ikke si høyt at jeg ønsker meg hjemmestrikket, for både mor og bestemor har så utrolig mange å strikke til, og skuldre/armer som hangler!

Vibekes lille ullne sa...

Fine sokker! Jeg har også erfart at det er lurt å kun strikke det folk ønsker seg. Da blir alle så mye mer fornøyde, både den som strikker og den som mottar gaven. Det virker som det er populært med hjemmestrikket og det er jo koselig! :)

Tulip sa...

Skulle ønske jeg var en kløpper på strikkepinnene...for det er mer praktisk å kunne strikke enn å hekle!
Kan strikke, men ikke mer avansert enn rett og vrang...

Koselig at du vil være med på min lille giveaway.
Hvis du vil bli med på en Pay it Forward, er det ledige plasser.

Muffin sa...

Jeg liker den fellingen best, veldig fin! Sitter og knoter med noen barnesokker her. Husker en tid da hjemmestrikkede plagg var direkte flaut å gå med, glad den tiden er over :))

Kelsina sa...

Fine sokker.
Det er jo gøy når de unge ønsker seg hjemmestrikket. Det er jo blitt veldig moderne med strikket nå da.

Frk.Badegakk sa...

Dette ser jo lovende ut! Og høres lovende ut ikke minst! Så gøy at flere av familiemedlemmene dine ønsker seg hjemmestrikka ting til jul! Ingenting er bedre enn det, så lenge de sier i fra i goooood tid=D

Hilde sa...

Så herlig at du fikk opp til flere ønsker på strikka julegaver! Og sokken(e) ser kjempeflott ut.

ASK sa...

Det var noen kjempefine sokker, likte fargene veldig godt!
Synes at båndfelling er finest på sokker...

Chris sa...

"Hjemmestrikket" er jo i vinden som aldri før, så det er garantert en sikker vinner. Ikke noe er vel varmere og bedre heller? Dette er jo gaver med mange timers omtanke, glede og varme tanker bak, og da må de jo varme ekstra.

Hunnipunni sa...

Hjemmestrikkede gaver er det som settes mest pris på i min familie , heldigvis. Her kommer store og små i god tid før jul og lufter sine ønsker på den fronten. Og jeg ser det blir brukt og at de setter stor pris på det, så er ikke noe knussel det nei :)
Sokkene dine blir kjempefine !!
Takk for at du er med på gi vekken i bloggen min.
Ønsker deg en flott uke !!

Siri @ Strikk og tøys sa...

Så koselig at alle ønsket seg hjemmestrikk!

Tusen takk for at du vil være med på mitt lille gi bort-lotteri :-)

PS: jeg har strikket opp første nøstet jeg fikk av deg. Herlig garn!

Hilde C. sa...

Så kjekt at familie vil ha håndstrikkede gaver. Det ville jeg tatt som et stort kompliment var jeg deg :-)