Dette blogger jeg om..

2009 (51) 2010 (88) 2011 (46) 2012 (2) 2013 (1) Alt mulig annet... (38) Award (3) Barn (22) Bikini (2) Eget design (6) Farging (1) Frodo (2) Garn (9) Give-away (7) Gullkorn (1) Hage (3) Hekling (8) Hodeplagg (23) Hullmønster (14) Interiør (18) Jul (9) Julegavealong 2011 (8) Kalender (5) Kjole (4) Kos (5) Ny start (1) Nålefilting (2) Oppskrift (21) Ord (8) Overkropp (17) På føttene (25) På hendene (11) Rundt halsen (31) Sitteunderlag (3) Strikking (103) Toving (10) Utfordring (4) Wow.. (1)

fredag 21. mai 2010

Vin-og teflekker!

Vel, flekker er vel å ta i.
Helfarging er vel mer passende.

Litt gammelt garn (bleket Finull fra Rauma), gammel rødvin, og nytrukket, sterk te
*vips*
så farger man garn :-)


3 dl restevin + 3 dl vann kokes opp sammen med garn (130 g) i en kjele,
1 liter sterk te (3 poser English Breakfast til 1 liter vann) kokes opp sammen med garn (100 g) i en kjele.
La det koke i 15 minutter, skru så av varmen og la det kjølne til 40 garder (sånn cirka).
Skyll i kaldt vann med salt (har hørt det binder fargen...).

La tørke.

Jeg er er derfor stolt over å kunne presentere (*ta-ta-ra-ta*)
"Rioja" og "Breakfast"!


Te-posene fikk ligge i vannet, og ga ekstra farge til garnet i nærheten.

Dette gleder jeg med til å strikke av!











 Ha en aldeles fantastisk pinse!


14 kommentarer:

strikkedilla sa...

Så ut til å bli kjempefint garn. Har aldri prøvd meg på noe slikt. Masse koselig strikk du harlaget i det siste.

Anonym sa...

Nydelig farger på garnet, dette har heller aldri jeg prøvd. så veldig spennende ut.
Ønsker deg en flott pinse.

Tussi sa...

Det ble jo flotte farger!
Ha en riktig fin pinse :)

Tovepia sa...

Ååå, så artig! Takk for tipset; kanskje blir det en rødvinsskvett til overs:O)

Ha ei flott pinse i sola;)

wims sa...

Morsomt med selvfarget garn. Får håpe fargen sitter i vask også. Herlig :O)

Vibekes lille ullne sa...

Så tøff du er som prøver deg fram på garnfarging! Har sans for de naturlige ingrediensene du bruker! ;-) Resultatet ble jo bra også! Ha en fin pinse! :)

Siri @ Strikk og tøys sa...

Nei, så spennende! Dette ville heg aldri ha tenkt ut selv. Fargene ser veldig fine ut og det blir gøy å se resultatet i ferdig strikk.

Riktig god helg!

Anonym sa...

hurra for farging av garn!!!

Tips! Du kan bruke eddik til å feste fargene også! Holder med en klunk

Ugla sa...

Spennende, hadde vært morsomt å prøve. Gleder meg til å se hva det blir av nøstene.
Ha en fortsatt fin dag :-)

Nina sa...

Gøy! Spennende å farge selv, vet ikke om jeg er like modig... Resultatet ble kjempefint. Hva skal du strikke?
Ha en super-duper dag :)

Monstermønster sa...

Rioja! Jeg fniser av det selvfølgelige fargenavnet! Så moro ut, kanskje det var det jeg skulle gjort?

Mette sa...

Så gøy å farga garn sjølv. Ein ekstra piff neste gong du sit med strikketøyet og raudvinsglaset.

Frk. Fosli sa...

Så spennende! Morsomt med slike prosjekter :-)

Maria sa...

sÅ STILIG.